The Free Dictionary  
mailing list For webmasters
Welcome Guest Forum Search | Active Topics | Members

Profile: Abdulaziz
About
User Name: Abdulaziz
Forum Rank: Newbie
Gender: Male
Statistics
Joined: Saturday, March 14, 2009
Last Visit: Sunday, December 18, 2011 7:17:19 AM
Number of Posts: 6
[0.00% of all post / 0.00 posts per day]
Avatar
  Last 10 Posts
Topic: Black Swan
Posted: Tuesday, September 13, 2011 8:22:27 AM
From Wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/Black_swan_theory


The Black Swan Theory or Theory of Black Swan Events is a metaphor that encapsulates the concept that The event is a surprise (to the observer) and has a major impact. After the fact, the event is rationalized by hindsight.
The theory was developed by Nassim Nicholas Taleb to explain:

1. The disproportionate role of high-impact, hard to predict, and rare events that are beyond the realm of normal expectations in history, science, finance and technology
2. The non-computability of the probability of the consequential rare events using scientific methods (owing to the very nature of small probabilities)
3. The psychological biases that make people individually and collectively blind to uncertainty and unaware of the massive role of the rare event in historical affairs

Unlike the earlier philosophical "black swan problem", the "Black Swan Theory" (capitalized) refers only to unexpected events of large magnitude and consequence and their dominant role in history. Such events, considered extreme outliers, collectively play vastly larger roles than regular occurrences.[1]
The Black Swan: The Impact of the Highly Improbable is a literary/philosophical book by the epistemologist Nassim Nicholas Taleb. The book focuses on the extreme impact of certain kinds of rare and unpredictable events (outliers) and humans' tendency to find simplistic explanations for these events retrospectively, after the fact. This theory has since become known as the black swan theory. The book also covers subjects relating to knowledge, aesthetics, and ways of life, and uses elements of fiction in making its points.


Four hundred years ago, Francis Bacon warned that our minds are wired to deceive us. "Beware the fallacies into which undisciplined thinkers most easily fall--they are the real distorting prisms of human nature." Chief among them: "Assuming more order than exists in chaotic nature." Now consider the typical stock market report: "Today investors bid shares down out of concern over Iranian oil production." Sigh. We're still doing it.

Our brains are wired for narrative, not statistical uncertainty. And so we tell ourselves simple stories to explain complex thing we don't--and, most importantly, can't--know. The truth is that we have no idea why stock markets go up or down on any given day, and whatever reason we give is sure to be grossly simplified, if not flat out wrong.

Nassim Nicholas Taleb first made this argument in Fooled by Randomness, an engaging look at the history and reasons for our predilection for self-deception when it comes to statistics. Now, in The Black Swan: the Impact of the Highly Improbable, he focuses on that most dismal of sciences, predicting the future. Forecasting is not just at the heart of Wall Street, but it’s something each of us does every time we make an insurance payment or strap on a seat belt.

The problem, Nassim explains, is that we place too much weight on the odds that past events will repeat (diligently trying to follow the path of the "millionaire next door," when unrepeatable chance is a better explanation). Instead, the really important events are rare and unpredictable. He calls them Black Swans, which is a reference to a 17th century philosophical thought experiment. In Europe all anyone had ever seen were white swans; indeed, "all swans are white" had long been used as the standard example of a scientific truth. So what was the chance of seeing a black one? Impossible to calculate, or at least they were until 1697, when explorers found Cygnus atratus in Australia.

Nassim argues that most of the really big events in our world are rare and unpredictable, and thus trying to extract generalizable stories to explain them may be emotionally satisfying, but it's practically useless. September 11th is one such example, and stock market crashes are another. Or, as he puts it, "History does not crawl, it jumps." Our assumptions grow out of the bell-curve predictability of what he calls "Mediocristan," while our world is really shaped by the wild powerlaw swings of "Extremistan."

In full disclosure, I'm a long admirer of Taleb's work and a few of my comments on drafts found their way into the book. I, too, look at the world through the powerlaw lens, and I too find that it reveals how many of our assumptions are wrong. But Taleb takes this to a new level with a delightful romp through history, economics, and the frailties of human nature.


كان البشر قبل اكتشاف أستراليا في القرن السابع عشر يتصورون أن كل البجع أبيض, وكان التعبير عن بجعة سوداء هو تعبير عن شيء مستحيل الوجود, كما نعبّر اليوم عن “البقرة اللي تحج على قرونها” ..
إيجاد بجعة سوداء واحدة فقط .. كان كافيًا لإسقاط هذه النظرية, فجأة!

انطلق الكاتب اللبناني الأمريكي نسيم طالب من هذا الحدث اللطيف ليتحدث في كتابه بنفس العنوان عن ما وصفها بالأحداث غير المتوقعة, وهي تتميز بثلاث ميزات :
- أنها غير قابلة للتنبؤ من المشاهد .
- أنّ لها تأثيرًا كبيرا .
- أنه من العادة بعد حدوثها تخرج مرويات وتفسيرات كثيرة لسبب حدوثها, كمحاولة بائسة لجعلها متوقعة!

لكن لماذا لا نتوقعها؟.. لأن خبرتنا محدودة بما حدث, أو ما اعتدنا حدوثه وهو ما يسمى بالاستقراء, أي استنتاج نتائج من ما نقرأ ونشاهد من بيانات .. فمثلاً ” كل البجع الذي رأيناه كان أبيض اللون .. إذا: كل البجع أبيض !”
وقد استخدم جون ستيورت ميل هذه النظرية وسقوطها كمثال على أن كل نظرية علمية قابلة للخطأ والسقوط ..

مثال آخر يذكره بيرتراند راسل في أن تتخيل نفسك ممتلكًا لدجاجة, وأنك تطعمها كل يوم.. ستفترض الدجاجة – المسكينة – أنك أيها الإنسان مكرس لخدمتها ورعاية مصلحتها .. ويومًا تلو الآخر وهي تزداد ثقة بك وبانطباعها عنك, ولا يخيب بك الظن.. لكن, فجأة, تأتيها وأنت لا تحمل أي طعام , فتفهم الدجاجة -متأخرة – كنت كل هذه الفترة تُعدها لوجبة عشاء شهية .. يا للصدمة !
البجعة السوداء عبارة عن حدث مستبعد الحدوث جدا له ثلاث مميزات رئيسية؛ فهو: غير قابل للتنبؤ بوقوعه، وله أثر طاغ، ونقوم في العادة بعد وقوعه بحياكة مرويات وتفسيرات حوله من شأنها أن تجعله أقل عشوائية وأكثر توقعا مما كان عليه في الواقع. فالنجاح الباهر لمحرك "جوجل" كان عبارة عن بجعة سوداء، وكذلك هو حال أحداث الحادي عشر من سبتمبر، وبالنسبة إلى نسيم طالب، فإن البجعات السود تكمن في خلفية كل شىء تقريبا في عالمنا، بدءا من انبثاق الإنسانية، وصولا إلى الأحداث التي تمر في الحياة الشخصية لكل منا. البشر مطبوعون على تعلم الأشياء المحددة، في الوقت الذي ينبغي عليهم التركيز على العموميات. هكذا نحصر كل تركيزنا في الأشياء التي نعرفها من قبل، ونفشل مرة تلو أخرى في أخذ ما لا نعرفه في عين الاعتبار.


"البجعة السوداء" للكاتب الأميركي من أصل لبناني، نسيم نيكولا طالب، الفيلسوف وأستاذ "اللايقين" في جامعة نيويورك في الولايات المتحدة الأميركية، كتاب نال شهرة واسعة، وبيع منه ملايين النسخ في الولايات المتحدة الأميركية وحدها، ويصبُّ اهتمامه وتوجهه في نفس إطار تخصصه القائل أن الإنسان وخاصة المعاصر، يميل إلى التحليل المنطقي والعقلاني في الفهم والاستنتاج والمعرفة التي يبرمج على أساسها مسيرته ويخطط لمستقبله، ويكاد يجزم بقدرته على تنفيذ هذه المخططات، وعلى الوصول إلى الأهداف النظرية التي يحددها. ما لا يضعه المرء عادة في حسبانه أو الذي يقلل غالباً من دوره، هو احتمال وقوع حدث غير متوقع، يكون كافياً لتغيير كل المخططات الموضوعة، فيقلب الموازين ويدمّر صورة الواقع وحقيقته، ليعطيه صورة أخرى وحقيقة مختلفة، ويغير خارطة الاتجاهات والتوجهات بكاملها.

إن عجز العقل البشري عن توقع أي حدث، وبالتالي عجزه التحضير للتعامل مع نتائجه ومع التغييرات الحاسمة التي يوّلدها، يعود إلى ندرة إمكانية وقوعه، تلك التي تؤدي إلى إهماله وتجاهله. لذا يشبهه الكاتب بـ"البجعة السوداء"، لأن الاحتمال الوارد بنسب عالية وكما يعرف الجميع ويعتقد، أن البجعة هي بيضاء اللون عادة، في حين أن الاحتمال الضئيل بالرغم من أنه قد يفتح آفاقاً من المعرفة الأوسع والأصح، هو الوجود الحقيقي والنادر للبجعة السوداء اللون في استراليا.

يحدد الكاتب هوية وماهية مفهوم حدث "البجعة السوداء"، "بعناصره الثلاث وهي: أولاً، هو حدث غير متوقع تماماً، ثانياً، أن له تأثير هائل، وثالثاً، أن دماغنا سوف يجتهد بعد حصوله، للبحث عن الأسباب المنطقية التي أدت إليه". كما يتخذ العديد من الأمثلة على وقوع هذه النوعية من الأحداث في مجمل أوجه الحياة السياسية والعامة، كالحرب العالمية الثانية، أو أحداث 11 أيلول في الولايات المتحدة الأميركية، أو حصول التسونامي، كما في الحياة الاقتصادية كالأزمات المالية الحادة والانهيارات المفاجئة التي يعانيها الاقتصاد، وفي الطبيعة، كظهور أنواع جديدة من الميكروبات والفيروسات التي سببت أمراض مفاجئة للإنسان، وأيضاً في حياة الفرد الشخصية والخاصة.

يقدم المؤلف من خلال هذا الكتاب، دعوة مفتوحة للجميع، لإعادة النظر والتساؤل من جديد حول كل ما يعتبر أمراً بديهياً، فما من يقين فعلي ودائم لأي فكر أو قناعة أو توجه في مسيرة الحياة بشكل عام، ولا لمسيرة الفرد الشخصية، نتيجة وجود هذه "البجعات السوداء" التي لا يضعها الإنسان في الحسبان، ونتيجة إهماله لمقاربتها، في حين أن حدوثها سيؤدي إلى قلب حياته رأسا على عقب. فليتواضع الذين يعتبرون أنفسهم "خبراء" في مختلف ميادين الحياة، وليضعوا حسبان "اللايقين" في أقوالهم واستنتاجاتهم وخططهم المستقبلية، وليتذكروا على الدوام الدور الكبير والهائل الذي يمكن للصدفة أن تلعبه في تغيير مجرى الأمور وحتى نسف وإبادة المعطيات التي تبنى عليها أسس تنظيم الحياة حاضراً، كما أسس رؤيتها مستقبلاً. وليتوقع الإنسان ما هو غير متوقع. لأن "التطرف، والمجهول وغير المتوقع هي ما يتحكم بعالمنا"، كما يقول الكاتب، وكي لا نكون كالدجاج الذي لا يشك لحظة أن الإنسان اللطيف الذي يتعامل معه والذي يقدم له الغذاء والماء يومياً، إنما هو يفعل ذلك ليقطع عنقه فيما بعد.


Topic: some arab names of the rain - اسماء المطر ودرجاته عند العرب
Posted: Tuesday, May 3, 2011 3:50:24 PM
Applause
Topic: Correction Needed
Posted: Sunday, May 1, 2011 9:40:48 AM
hi old buddy
Shame on you what you posted is wrong.. like you saying " if you need a help meet me "

you can say

إذا احتجت للمساعده فأبلغني

means " if you need a help tell me "

Topic: American Rhetoric.
Posted: Tuesday, March 17, 2009 8:47:38 AM
You're welcome dude, and believe me this is one of the best websites where you can find historic speeches with so many different media formats.

cheerz :)
Topic: American Rhetoric.
Posted: Monday, March 16, 2009 1:49:32 AM
hi all, I found this website, and I thought it would be good to share it with you guys.


http://www.americanrhetoric.com

cheers
Topic: Add ability to save user preferences
Posted: Saturday, March 14, 2009 3:21:55 AM
Absolutely good idea.
Topic: Suggesting an online etymology dictionary, and asking your opinion about Webster's...
Posted: Saturday, March 14, 2009 2:59:05 AM
Interesting.